Van 2 gezinnen naar 1 gezin

21-11-2018

Ooit was ik deel van een gezin dat niet veel toekomst had.
Ik en mijn ex vrouw hebben gemerkt dat het toch niet goed ging samen.
Het gevolg was dat ons 1 gezin dat we samen met ons kind hadden, in twee scheurde.
Een gebroken gezin. Beide staken we veel liefde en veel energie om te proberen weer elk een warme thuis te maken voor onze zoon. Zij vormde mijn ex snel een nieuw gezin met haar nieuwe vriend.

Ik bleef achter in mijn huisje en week om week vergezelde Daan, mijn zoontje mij.
Met veel zorg en veel liefde hielp ik hem groeien en leren maar had ik nu een gezin?
Zeker de weken als Daan er niet was viel ik in een diep gat, ik was eenzaam.
Voor mij was dit 1 ouder gezin niet wat mij gelukkig maakte.
Gelukkig kwam ik Julie tegen. Ook zij vormde een eenoudergezin met haar zoontje.
Na maanden elkaar te ontmoeten en steeds dichter naar elkaar te groeien besloten we samen te leven.

In het begin leefde we samen in de weekends bij Julie in haar appartement.
Wat was dat een fijn gevoel, zo samen op de zetel TV kijken.
Na enige tijd groeide we zo naar elkaar toe dat de weekends complete weken werden en settelde ons in mijn kleine huisje.
Toen besefte ik pas wat voor mij een warm gezin betekende, wat ik echt moest koesteren. Zoals met ons vieren genieten van een heerlijke maaltijd door mijn schatje op tafel getoverd.
Of iemand hebben om ervaringen en belevenissen mee te delen. Of iemand die je met liefde en warmte omarmt als je thuis komt.
Dit laat ik nooit meer los!

Dus onze 2 gezinnen vormde weer 1 warm nest. Toch ging dat niet zonder slag of stoot.
Wij komen beide uit compleet andere families met compleet andere normen.
Ook onze visies van opvoeden en normen in het leven lagen bijna zwart/wit naast elkaar.
Conflicten en ruzies waren dus niet uit te sluiten. Wat is dat moeilijk als je 7 jaar alleenheerser bent geweest over je 1 ouder gezin en plots als een solidaire democratie samen je leven moeten ordenen.
Alle 2 hebben we constant onze normen en waarden moeten herzien.
En nadat de wijn water was geworden kon er wel eens een bommetje ontploffen.

Om van 2 aparte, 1 geheel vormen is echt veel kneedbaarheid nodig, maar die was er.
De liefde groede, zelfs in de moeilijkere periodes.
We bleven elkaar steunen en stelde ons stap per stap open voor een nieuw gezin.
Een gezin wordt je niet zomaar. Het is een gevoel dat bij iedereen binnen dat gezin moet groeien.
Pas toen we als 1 team begonnen  te draaien begon die eenheid van een gezin te vormen. 
Wij vinden ook dat er bij ons 100 procent vertrouwen moet zijn en openheid en dit is er.

Ook hoor je soms van nieuwe samengestelde gezinnen dat ze toch hun eigen leven behouden en hun gezinnen een beetje afschermen en beschermen voor elkaar.
Waarom moet je als gezin beide een apart leven hebben? Dit is niet wat ik wil.
Nee ik heb het leven alleen in overdaad geproefd van dat zelfstandig leven en was mijn ding niet. Je hebt wel oneindige vrijheid maar die weegt voor mij niet op voor het warme gevoel van samen zijn met iemand.
Leven als een eenheid en elkaars schouder zijn dat was wat mij gelukkig maakte.

Niet tegenstaande mijn zoon nu veel moest delen en zo ook moest inboeten op aandacht en materialisme is het voor hem nu een veel warmere thuis waar hij zich nog meer thuis voelt.
Een nieuw broertje kwam in zijn leven omdat Julie ook een zoon heeft, hij vond dit super leuk en heeft er nog geen seconde spijt van dat ons gezin zo gevormd is.
Vandaag zei hij me nog, wat hebben we geluk wat ons gezin geworden is.

Ik ben zelf zo ver in het vormen van ons gezin dat ik met hart en ziel ook Julie haar zoon zie als een volwaardige zoon. Zelfs al is deze niet biologisch van mij.
Als ik hier eerlijk over ben, en dat ga ik zijn, is dit veel zwaarder geweest dan ik zelf besefte.
Aangezien ik ook een eigen kind heb had ik in heet begin enorme angst dat ik mijn kind niet benadeelde. Stel dat Daan zou denken dat ik heb niet meer graag zou zien.
Ook een relatie beginnen met iemand die een kind heeft is een relatie beginnen met dat kind. Je moet ook elkaars vertrouwen opbouwen en geven. Je moet elkaar leren kennen en respecteren.
Lennix stelde hem daar voor open omdat voor hem dit ook de stabiliteit was waar hij steeds van droomde.
Zijn vader had hem in de steek gelaten en eindelijk was er iets dat hij ook aanvoelde als een gezin. Het heeft hem helpen openbloeien naar een jongen die zich veel gelukkiger voelt.

Zo zijn wij over een heel hobbelig bergweggetje aan onze bestemming aangekomen. Onze tuin van Eden, ons geluk waar we elkaar hebben.
We voelen ons echt als een hecht gezin ongeacht wij de eerste 7 jaar niet deel uit maakte van elkaar.
De warmte en eenheid die wij nu vormen is mijn definitie van gezin. Dat gezin was nodig om gelukkig te zijn. Zo vormde 2 gezinnen weer 1 gezin.
Dit wil ik nooit verliezen en zal ik koesteren met heel mijn hart want je gezin is het mooiste wat er is.



© 2018 Nikki's blog.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin